Základné poznatky o svetových čajoch. Charakteristiky, nálevy, rituály a recepty.
To je nová kniha Čaj. Ponúka všetko, čo by mohlo zaujímať milovníkov tohto nápoja. Autorkou je čajová someliérka Linda Gaylardová, čiže odborník naslovovzatý. Ako tvrdí, „čajový someliér má pomerne náročnú úlohu. Musí presvedčiť konzumentov, že čaj je oveľa viac ako len šálka s čajovým vrecúškom. Čaj v sebe skrýva tajomstvo, históriu, cestovanie, priemysel, kultúru a obrad: úplne nový svet čakajúci na odhalenie.“
Zoznámte sa teda s umením prípravy perfektného nálevu a naučte sa hodnotiť čaj ako profesionáli. Zahĺbte sa do čítania a objavte novú vášeň.
Zistite, ako na chutnosť nápoja vplývajú druh čajovníka, podmienky a oblasť pestovania, sezóna zberu a priemyselná úprava čajových listov.
V časti o bylinných čajoch nájdete vyše 100 základných receptov, vďaka ktorým sa naučíte pripravovať čaj aj úplne po novom.
Každý čaj, podobne ako víno, má iné vlastnosti, píše autorka v novinke Čaj. Chuť a vôňa čajov rovnakej odrody z rozličných regiónov sa líši. Príčinou sú rozdielne, vzájomne závislé podmienky, označované ako terroir, resp. ekosystém, v ktorom čajovník rastie.
Úryvok z novinky Čaj:
Čajové vrecúško vs. sypaný čaj
Čajové vrecúško bolo vynájdené náhodou. Thomas Sullivan, obchodník s čajom žijúci v New Yorku, rozoslal svojim klinetom v roku 1908 vzorky čaju v malých hodvábnych vrecúškach a stiahol ich motúzikmi. Predpokladal, že klienti listy z vrecúšok vysypú. Tí ich však zaliali aj s vrecúškami, výsledok ich milo prekvapil a dožadovali sa ďalších podobných balení.
Čajové vrecúška v okrúhlom alebo štvorcovom tvare (hore), majú obmedzenejší priestor na vylúhovanie ako vrecúška v tvare pyramídy (vľavo).
Čajové vrecúško je pohodlnejšie. Je v ňom presne odvážená dávka čaju a nepotrebujeme filter, čajník ani sitko.
V priemyselne vyrábaných čajových vrecúškach sú drobné kúsky najmenej kvalitného čierneho čaju, nálev je preto rýchlo hotový. Pri väčšom povrchu zlomkov, na ktoré pôsobí vzduch, však čaj rýchlo zatuchne.
Milan Buno, literárny publicista